Saturday 22 June 2013

Tiada yang sempurna

Hidup nie tak akan sempurna kalau tiada seseorang disisi tapi hidup tak akan lengkap tiada Allah disisi.Setiap orang beza daya pemikiran terletak pada diri masing-masing..

“Hoi haiqal!?kau tak ada kerja lain ke asyik buli orang je?cari la kerja yang berfaedah sikit,nie tak suka sangat cari pasal betul la kau nie!. Aku rasa mesti mak kau menyesal lahirkan ko kat dunia nie,nak tahu nape??sebab ko tu anak yang bermasalah dan tak kenang budi..hahahaha…

Celaka punya Aiman!!! Kau kata dekat aku,yang kau tu apa kurangnya asyik ikut bontot aku je,lagi tak ada faedah..haishh… nak kata kat aku pun tengok diri ko dulu..kang tak pasal-pasal kau kena makan pelempang aku malam nie,baru kau tahu sapa haiqal!!

Hehehe… rilex la haiqal,aku saja je nak bergurau dengan kau.. aku tengok kau nie macam budak baik tapi asal kau suka buli orang??

Hmm… nanti kau tahu la nape aku macam nie… sudah buat homework bagi siap dulu.. kang tak boleh buli pulak…kalau asyik sembang dengan kau sampai esok lusa pun tak habis…

Aiman tabik hormat dekat haiqal… baik bos.. arahan diterima…mereka ketawa bahak-bahak…hahahahaahahaha..

Haiqal dan Aiman masih belajar dan tahun nie mereka menduduki peperiksaan yang paling besar dan menentukan masa depan.. haiqal seorang yang nakal tapi memikirkan masa depan dia dan kawan-kawannya.. Haiqal dan Aiman selalu lepak atau study di atas pokok tempat khas mereka berjumpa ..

Haiqal ummi kau tahu tak apa buat hari-hari kat sini?

Hurm .. tak tahu pun..aku dengan ummi dah tak rapat macam dulu sejak ummi kahwin lain… ummi selalu berikan perhatian pada anak-anak tiri dia,aku dia abaikan tapi aku tak kisah sebab aku ada Allah disisi dan dihati,..

Huh … sedih jugak aku dengar kisah family kau.. kau nie kuat semangat dan tabah la.. kau tak cemburu ke??aku tengok kau rilex je?..

Man..kalau di ikut kan hati memang la aku cemburu,aku pun anak ummi jugak..tak adil ummi pilih kasih.. kadang-kadang nak je aku luahkan pada ummi tapi aku tengok dia bahgia je dengan anak tiri dia.,xyak sanggup nak lukakan hati ummi..apa-apa pun aku redha dan terima apa yang terjadi dalam hidup aku nie.. aku tak jadi anak derhaka..kite sebagai anak kite doakan mereka supaya dilindungi Allah,walaupun dia tak ingat kita yang masih ada anak lagi seorang..

Betul cakap kau..aku sokong,seburuk-buruk mana pun ibu kite…dia tetap ibu kandungkan kite kerana dialah kite lahir diatas muka bumi ciptaan Illahi… kite hargai walau pun terluka kan?

Haa tahu tak ape…. Kita redha saje,mungkin ada hikmah sebalik apa yang jadi dalam hidup kita..

Betul.. betul.. betul.. bak kata kembar upin ipin..

Ish kau nie banyak tanya betul la.. aku sekeh jugak kan kepala kau tu… dah la tak siap lagi kerja kau tu…hishh budak nie… bila nak Berjaya asyik sembang je!!

Ala kau nie aku prihatin dengan kau pun tak boleh…

Tak payah nak prihatin sangat lah ..kau jaga diri kau sudah!

Yelah …abang haiqal ku…

Di sekolah haiqal dan aiman suka kacau orang makan..di kantin da saje mangsa mereka…selalu meraka buli budak junior..tiap-tiap hari suruh budak junior belanja diorang..walaupun diorang kaki buli ,diorang tak pernah pukul junior malah menolong budak-budak junior kalau da masalah… pelik tapi itu hakikatnya…masih da sifat belas kasihan..

Di kantin haiqal pergi dekat seorang budak ,tengok gaya macam anak orang kaya,tapi belagak nak mampus..haiqal ada idea ,lalu pergi dekat budak tu… elok budak tu nak minum ..haiqal mengambil minum tu terus minum tanpa menghiraukan budak tu…

Hoi!! kau apasal ambil minuman aku!

Oppss.. Sorry aku tak sengaja…aku haus sangat tak sempat nak beli…

Kau memang cari nahas dengan aku kan?kau tahu aku sape?

Sapa kau??aku tak tahu pun…setahu aku kau manusia bukan haiwan atau tumbuhan…

Kau memang kurang ajar !! kau nak tahu sapa aku?? Aku Haris Iqbal anak Dato Hassan ! kau salah orang la nak cari pasal…kau trengok nanti apa aku buat!!

Huhuhu.. takutnye aku…seram sejuk aku… macam baru jumpa hantu sundal bolong… haiqal buat muka takut siap dengan reaksi sekali… seluruh budak-budak yang ada di kantin ketawa…

Haris bangun..haris tersepak kaki haiqal..lalu jatuh ke longkang..habis bajunya kotor…Haris semakin panas,marah dengan haiqal.. dalam hatinya ..aku akan balas dendam haiqal..kau dah memalukan aku depan semua orang…

Dah jom kita belah dari sini!! Geng haris turut je bontot haris… haris fikir kan macam mana nak balas dendam pada haiqal..

Bye…bye… anak Dato Hassan.. nanti I bayar balik minuman nie ! itu pun kalau i ingat…hahaha.. oh sebelum aku lupa maaf aku tak sengaja bagi kau jatuh…

Setelah haiqal buli anak Dato Hassan..loceng pun berbunyi menandakan waktu rehat sudah pun tamat .semua pelajar masuk kelas masing-masing kecuali haiqal..dia tak suka masuk kelas sejarah sebab membosankan dengar cikgu bebel dekat depan cerita pasal sejarah nie.. walaupun kita kena tahu…

Aiman! Mana kawan kamu seorang tu??apa nama dia??

Haiqal cikgu!? Haiqal,entah la cikgu tadi dia ada dekat belakang..tiba-tiba dia halimunan…

Haiqal…haiqal kalau iya pun tak suka sejarah jangan la ponteng kelas… kalau tak suka dengar tidur ja dalam kelas cikgu tak marah…hmm tak apa la aiman nanti cakap dekat haiqal cikgu nak jumpa dia selepas sekolah…

Baiklah cikgu,nanti saya sampaikan..ada apa-apa lagi cikgu??

Tak apa-apa ,kamu bole duduk..

Cikgu!

Ada apa aiman??

Saya nak tidur boleh??cikgu cakap kalau tak nak dengar cikgu berleter kat depan tidur?

Ish kamu nie aiman ..cikgu luku kepala kamu kang baru tahu..lau tak nak dengar pergi tidur dekat belakang..

Cikgu zara terus mengajar sejarah tanpa pedulikan aiman dan haiqal,cikgu sangat sporting.. dia tahu bukan senang nak mengajar anak-anak muridnya perlu ada cara untuk mernarik minat meraka…haiqal tanpa membuang masa dia pergi ke library seperti biasa..disitu tempat dia melepak..melepak dia pun berfaedah kadang-kadang dia menolong cikgu susun buku di rak yang tersedia…sambil meniti tangga da sekumpulan pelajar ingin ke library ..dia seperti biasa dahulukan perempuan dulu..

Sara mamat belakang ko tu comel lah.. aku dah jatuh hati dekat dia…mesti dia senior kita..walaupun selekeh tak menarik minat tapi dia comel la sara…

Hmm kau nie anis kalau boleh satu sekolah ko nak cakap semua laki comel ,jatuh hati berbagai…menyampah aku..err~

Alahai ko pusing belakang tengok comel ke tak…nie belum tengok lagi dah cakap macam tu..

Ish .. yelah aku tengok…

Sara pun menoleh belakang sambil meniti tangga terakhir…dan tiba-tiba sara hilang imbangan lalu jatuh tangga nasib baik haiqal sempat menarik tangan sara dan sara berada dalam pangkuan haiqal..kawan-kawan sara menjerit kerana takut..

Anis tanya sara ko okey tak sara??sara??

Haiqal melihat sara tanpa kata apa-apa…haiqal pun memulakan bicara …

Ooiiiii… ko okey tak nie!!!???kawan ko tanya tu??
Oiiii ………bangun la dari dunia khayalan ko tu…ko tu dah la berat…ishh
Hoiiiii budak!!!

Sara terkejut dengan jeritan yang bingit ditelinga dia…

Hah?? saya okey! Terima kassih selamatkan saya.. kalau tak mungkin saya ada di hospital sekarang… sara menahan malu sebab mengelamun di pangkuaan haiqal…

Hmm tak ape lain kali jalan tu tengok depan,jangan asyik sembang je sampai tumpuan berjalan pun boleh hilang… tu la perempuan asyik tahu bergosip saja…

Ni lagi satu sampai bila nak ada dalam pangkuan saya nie??

Hah?! Maaf…maaf…maaf.. saya tak sengaja….

Sara pun meleraikan pelukkan .. haiqal meninggalkan mereka disitu tanpa berkata apa-apa….sara rasa dia berada disebuah tempat yang indah bersama haiqal…sara mengelamun seorang2….

Di library sara memerhatikan haiqal yang khusyuk membaca novel.. haiqal mula perasaan da seseorang yang melihat dirinya…dia rasa tak senang duduk…dia pun berpusing muka mengadap dinding… haiqal paling tak suka perempuan melihatnya…macam tak betul saja…dalam fikiran haiqal “Ya Allah cepakanlah loceng bunyi,hambamu nie tak sanggup menahan malu dari kaum hawa yang sedang memerhati diriku,aku lemah Ya Allah”

Kringggg… kringgggg… kringggg….

Tiba-tiba lonceng bunyi..aiman pun muncul dihadapan library …

Hah nasib baik ko muncul aiman !kalau tak alamatnya aku duk sini je selagi budak-budak junior tu tak keluar…

Kenapa dengan budak junior pulak??

Nantilah aku cerita dekat kau..eh cikgu zara da cakap apa-apa tak??

Ada… cikgu zara suruh jumpa dia dekat bilik guru sekarang…dia nak cakap apa ntah..

Ha ape tunggu lagi..jom ar…. Tak boleh aku duk lama-lama kat sini..boleh mati kutu aku…

Hahahaha …kau nie dengan junior pun ko lemah ke??

Haiqal tak hiraukan apa yang dikatakan dari aiman,dia menuju bilik guru jumpa cikgu zara..

Assalamualaikum cikgu! Cikgu nak jumpa saya ke?

Waalaikummussalam .hah iqal memang cikgu nak jumpa kamu… kenapa tak masuk kelas sejarah tadi??kamu tahukan minggu depan dah nak exam??

Hmm..cikgu saya bukan tak nak masuk cuba saya bila dengar dan bace tentang sejarah saya mengantuk…lau buku lain tak xpe sejarah nie ntah la..mengantok sakan..

Tak apa la iqal..nie da kertas soalan SPM tahun yang lepas,kamu buat dan kaji lepas tu esok kamu edarkan dekat kawan sekelas okey??

Haiqal pun mengambil kertas soalan tu..
Baik cikgu…balik kejab lagi saya kaji dan selidik apa yang akan keluar ..ada apa-apa tak lagi cikgu??kalau tak ada saya nak beredar balik dah..sian aiman tunggu diluar..

Tak ada apa,kamu boleh balik sekarang,.

Okay cikgu ..terima kasih ..haiqal melemparkan senyum manis pada cikgu zara…

Aduhhhhh …eh sapa plak langgar aq nie!!buta ke ape!

Maaf.. maaf..saya tak sengaja..

Lah kamu nie lagi…hmm xpela..tepi sikit saya nak lalu..

Oh!ye? maaf..maaf..

Kalau tengok saya pun jangan la halang jalan saya ye awk??

Sara malu sipu dengan teguran haiqal.. cikgu zara memerhati je gerak geri sara…..
cikgu zara pun menegur…

Hai ! adik dah jatuh cinta ke dengan budak tu??

Eh!tak adalah akak…

Eleh! Iyelah tu adik akak seorang nie…bagi tahu papa..

Kakak nie jangan lah..adik mana da jatuh cinta sekolah pun tak habis lagi ..mana boleh cinta..
Kalau akak lain la..dah da kerjaya..adik ape la ada kan..

Ala-ala adik akak nie lau merajuk no 1...kalah akak…dah jom balik..

Cikgu zara ialah akak kepada sara…dia mengambil keputusan untuk mengajar sekolah berhampiran dengan keluarganya.. sebab sudah lama merantau negeri orang..sampai masanya balik di negeri sendiri…. Bak kata pepatah melayu hujan emas di negeri orang,,,hujan batu di negeri sendiri.. dimana kita lahir disitulah kita akan pulang….

Sudah 6 tahun berlalu…kini haiqal sudah menamatkan pengajian saujana muda Business Management di University Teknologi Malaysia (UTM) setelah tamat pengajian dia mengambil alih syarikat papa kandungnya yang sudah meninggal 2tahun lepas akibat kanser hati..haiqal melihat langit seperti mahu menangis tapi tidak jadi.Hanya mendung menghiasi dadanya..bayu pagi berhembus malas bagai turut sama menghantar ucap takziah. Seperti warna langit yang kesedihan, jiwa raga haiqal juga dipalu gundah. Dia masih tak percaya apa yang berlaku terhadap dirinya terlalu pantas untuk dia terima dengan hati terbuka..

Haiii temenung jauh nampak??? Teringat cinta hati ke??aiman berkata pada haiqal kawan karibnya sejak dibangku sekolah lagi …dimana da haiqal disitu da aiman naufal..macam isi dan kuku tak boleh dipisah..

Hah?! Tak ada la aiman… ko nie cakap tak tengok kiri kanan,,terus je kan??? Ko pun tahu aku macam mana…nak tengok mata perempuan pun takut…nie nak ada cinta hati??sampai ke tua la aku xda cinta hati man..

Hahaha… aku gurau je qal… dah la jom kita pergi lunch ..perut aku dah lapar giler..beberapa saat lagi kalau aku tak makan alamatnya kau kena hantar aku pergi tanjung rambutan la sebab dah nak giler…haha

Hahahaha…ko nie kan ada je … jab aku nak kemas barang atas meja nie ..

Selepas haiqal mengemas meja,mereka pun berlalu pergi ke station one yang berhampiran dengan syarikat arwah ayahnya… ketika hendak melitas jalan…

Kedebummmmm….haiqal jatuh..sebuah kereta melanggarnya ..

Aiman menjerit…haiqal!!!! Aiman pergi dekat haiqal..

Iqal kau okey x??da luka x??teruk x??tertalu-talu soalan aiman ke haiqal..

Aku…aku…aku okey kot..

Iqal kepala kau..

Kenapa dengan kepala aku man??

Ada darah la….

Hah???!!
Seorang perempuan menghampiri mereka..menanyakan pada haiqal..

Awakk….awakkk..awakkk …… okey x???

Eh!!! Ko memang tak Nampak eh kepala dia darah??!!ko nie bawak kereta tengok depan ke x???ke ko rabun???haishhh panas aku…kata aiman pada perempuan tu…

Ermm…..saya…ermm…saya…. tak sengaja nak langgar dia.. jom naik kereta saya bawak pergi klinik..saya bayar kos perubatan encik!

Haiqal tidak hiraukan aiman dan perempuan tu…dia berlalu pergi meninggalkan mereka berdua…hmm bertengkar lah kamu berdua,aku nak pergi klinik depan tu..malas aku layan…haiqal berkata dalam hatinya….tapi suara perempuan tu teriang-riang di telinga haiqal..macam pernah dengar suara tu…haiqal berada di alam maya berjiwakan fantasi tanpa hiraukan doctor didepannya yang sedang bercakap..

Encik haiqal??? Encik haiqal??? Ooooo encik haiqal hakimi bin dato kamal???? Mengelamun pun si mamat nie !!kang aku jerit baru tahu…tunggu kau..berangan sangat…doctor nisa pergi ke depan…hampiri telinga haiqal… dan memanggil…haiqal!!!!!!!!!!!sedarlah…dengan terkejut hailing berpaling bibir haiqal terkena pipi doctor nisa….doktor nisa tergamam apa yang baku…macam terkena kejutan elektrik!.....haiqal terbangun dari kerusi…meninggal kan doctor nisa sendirian dalam bilik rawatan…

Ape lah nasib malang aku hari ni…dah kena langgar,lepas tu boleh pulak berangan sampai tercium doctor tu… malu aku…nak letak mana la muka aku nie…haishhhh..

Beberapa minggu kemudian…haiqal meniti tangga untuk ke seven eleven untuk membeli aiskrim … belum sempat nak naik anak tangga kedua…haiqal menyambut seorang perempuan jatuh dari tangga….mereka bertentangan mata seolah-olah sudah lama mengenali tapi tak serapat yang disangkakan…mereka berada di alam lain yang orang lain tidak dapat bayangkan..lama mereka berpelukkan ..bunyi satu suara menyapa mereka…

Hai.. brooo kalau nak romantic pun dekat rumah la..bukan dekat tempat umum….apa orang kata nanti. Mereka tersedar dari khayalann….

Eh …awak tak apa-apa ke??lain kali tengok tangga ,bukan tengok handphone…kan dah jatuh!!

Emmm saya…saya… taka pa-apa awak… eh macam saya pernah jumpa….tapi kat mana ye.??apasal la aku gagap bila jumpa dia??hati sara berkata..

Ouh ?!! iyeke? Entah saya pun tahu… but the way saya haiqal hakimi…

Ooo ..haiqal hakimi… macam pernah dengar… saya sara natasya.. Nice to meet you…

Me to.. haiqal melemparkan senyuman manis.. sara seperti di awan-awangan…. Sara seperti teringat masa disekolah yang pernah diselamatkan oleh senior ..dan dia tanyakan nama haiqal pada kakaknya…

Akak ape nama senior tu??

Kenapa??berkenan ke??dia bijak orangnya walaupun suka ponteng kelas akak…result dia gempak… solat tak pernah tinggal..akak selalu tengok dia dengan kawan baik dia dekat surau sebelum balik…

Yeke akak?? Tak ada la sara tanya je…sebab tadi dia selamatkan sara…

Hah?selamatkan sara dari apa???

Tadi sara hamper jatuh tangga!..

Biar betul adik??adik taka pa-apa ke?

Adik tak apa-apa..Nasib da dia..lau tak adik dekat hospital dah..

Hmm adik nie,,, lain kali hati-hati!!!Nama dia haiqal hakimi…sara teringat kenangan lalu..

Sejak kejadian tu haiqal dengan sara semakin rapat … semakin mesra… haiqal mengambil keputusan untuk berkahwin dengan sara...Walaupun kenal tak lama tapi ia menyakinkan haiqal mengahwini sara… haiqal rancang untuk bercuti di langkawi bersama aiman dan sara…dan boleh berfikir macam mana nak melamar sara…mereka bersiar-siar di tepi pantai sambil menghayati pemandangan waktu senja..di kepala otak haiqal duk fikir macam mana nak lamar sara…ahh bantai je lah..

Sara cantik kan pemandangan waktu senja?

Yup…cantik sangat…

Sara…. Iqal benda nak cakap…

Apa??sara menanti kata-kata haiqal..
Haikal melutut sambil mengeluarkan sekuntum bunga mawar putih berikan pada sara sambil mengata kata puitis

Indahnya diwaktu senja,
Membuat hatiku damai bersamamu,
Ingin dihati,inginkan dikau selalu disisiku..
Sehidup semati bersamaku..
Sudikah tuan puteri menjadi pedampingku??

Dan aiman menyalakan lilin di pasir yang seharian haiqal dan aiman buat untuk sara.. yang tulis “ I Love You” dan haiqal berkata sudikah bidadari menjadi pemaisuri dihatiku yang kecil nie?sara tergamam dan tak percaya apa yang dilihat olehnya… lelaki yang selamatkan dibangku sekolah melamarnya..sara tersenyum dan angguk terima lamaran haiqal…dengan gembira haiqal dan aiman ..seperti mendapat cabutan bertuah,,,tahniah haiqal!!tak sia-sia ape kau buat nie…aku happy untuk kau…. Terima kasih man..kalau kau tak ada tak menjadi semua nie…

Keesokkan hari mereka ingin pulang ke kuala lumpur untuk siapkan persaipan perkahwinan sara dan haiqal… dalam perjalanan haiqal melihat ada gerai ditepi jalan menjual air kelapa..haiqal berhenti…melintas jalan untuk menyeberangi sebelah sana…

Haiqal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!kereta di depan!!!haiqal paling tak sempat mengelak .haiqal melambung atas kereta…. Kereta dengan laju langgar haiqal… Sara terkejut dan trauma apa yang dia lihat…yang sebentar lagi haiqal akan menjadi suaminya kemalangan.. mereka dengan pantas mendapati haiqal yang terlantar di jalan raya..

Haiqal!!haiqal!! bangun..kau dengar tak!aku panggil nie…

Man??......haiqal dengan perlahan-lahan memejam mata…

Iqal kau bertahan..Ambulance dah datang…

Ninoninoninonino……

Hahahahahahahahahahahahahaha…… padan muka kau!! Ni lah balasan pada kau memalukan aku masa sekolah dulu..puas hati aku!!! Kau belum kenal aku lagi…

Kringg…kring…kringggggggggg…

Hello…nie rumah Haiqal Hakimi bin Dato Kamal??
Ye..nie rumahnya,,ada apa ye..?

Anak puan kemalangan jalan raya ..sekarang dia berada di Medical Center Alor star…

Ohh..okey terima kasih beritahu…

Haiqal …haiqal kau nie kalau tak bawak masalah tak boleh duduk ke??haishh lantak kau lah…malas aku ambik kisah… getus puan halimah ibu tiri haiqal..sejak papa haiqal mengahwini puan halimah ….sedikit pun puan halimah tunjukkan kasih sayang pada haiqal…malah selalu memarahi haiqal.. selalu dipinggirkan… dan sebab itu lah haiqal memutuskan hendak berdikari tanpa bantuan papanya…

Di hospital sara diam seribu bahasa,,tak sepatah pun berbicara… aiman kehulu…kehilir risaukan haiqal..doktor keluar dari bilik rawatan..doktor macam man dengan haiqal.. encik haiqal stabil.. cuba buat masa sekarang dia tak sedarkan diri,..Alhamdullilah …terima kasih doctor …boleh saya masuk? Boleh tapi jangan terlalu lama sebab dia perlukan rehat..okey..

Aiman dan sara menanti haiqal sedar… hampir pukul 10 malam haiqal tak sedar-sedar… terus menunggu dan menunggu.. tiada reaksi apa-apa… aiman keluar jumpa doktoe..sara terus disamping haiqal…sambil memegang tangan haiqal…

Awak.. sedarlah…awak jangan tinggal saya disini seorang-seorang…saya takut…. Awak sedar lah… awak tak sayang saya ke??... mengalir airmata sara….

Pintu bilik terbuka doctor nisa datang… dan terus memeluk haiqal…sara tergamam…dan tanya sapa nisa…..

Awak nie sapa??!!

Saya?? Saya nisa isteri haiqal! Haiqal tak beri tahu awak ke???

Isteri!!??sara terus keluar meninggalkan haiqal terbaring dikatil bersama nisa yang menemani haiqal……

Sara!!!sara!! aiman memanggil sara ..sara membawa hati yang terluka..lari terus lari…sampai awak tipu saya haiqal… sampai hati….sara menangis teresak-esak…

Nisa mengambil phonenya lalu mesej pada haris… ‘sayang..i dah buat apa yang u nak..so mana upah i?

Thank you dear…malam nanti I transfer rm50000 dalam akaun you.. love you sayang…

Maafkan I haiqal…I buat macam nie untuk dapatkan u…u dah ambil hati masa di klinik i..i xnak sapa pun miliki u.. nisa mencium dahi haiqal…sebelum dia beredar…

Aiman masuk bilik terkejut dengan perempuan yang tidak dikenali… eh ko buat ape dalam bilik nie???

Kau tak perlu tahu sapa aku…k lah aku banyak kerja nak buat…bye…

Cehhh!!perempuan murahan..!sindir aiman pada nisa…

Sudah pukul 3pagi ..haiqal belum sedar… aiman tidur di sisi haiqal… tangan haiqal gerak-gerak.. aiman terjaga..

Haiqal??kau dah sedar???syukur alhamdullilah….ermm man aku dekat mana nie??ko dekat hospital..pagi tadi kau excident…mana sara???sara mana??dia tak teman aku??sara aku tak tahu..tadi aku tengok dia melulu keluar panggilpun tak sahut…kau rehat la…esok kau call dia..

Keesokkan hari haiqal call ,mesej satu pun tak terbalas… man kenapa sara tak angkat call,malah mesej pun tak reply!apa yang terjadi semalam???hmm aku pun tak tahu!ha semalam ada seorang perempuan tapi aku tak tahu sapa..mungkin dia cakap sesuatu kot dekat sara..hmm apa la nasib aku man??ada ummi tapi macam tak da ummi..salah ke dia anggap aku macam anak dia…langsung tak jenguk aku..sabar la,insyaAllah nanti terbuka la pintu hati ummi untuk terima kau..sampai bila harus aku sabar man??sampai kita tak ada didunia nie…ermm

Haiqal menuli diary yang dari bangku sekolah lagi dia meluahkan isi hatinya…

26/6/2012

Hatiku kecewa,bidadari meninggalku tanpa sebarang kata-kata…hancur hati ini diperlakukan begitu..hina kah aku dimatanya..sayang dimanakah kau??kenapa kau pergi begitu saja setelah hatiku kau tawan? Kembalikanlah dalam pangkuan aku..aku amat merinduimu… bukankah kau berjanji inginsusah senang bersamaku…kenapa sayang??kenapa???? hanya kau dalam hatiku… bukan niat aku menipu kau…aku buat semua ni kerana tak mahu kau lihat aku dari segi kekayaan… tapi lihat aku dari segi keimanan…kembalilah padaku…(HH).

Sara melakukan kerja seperti biasa tapi hatinya amat merindui haiqal… semasa sara menuruni tangga sara nampak kelibat nisa bersama seorang lelaki…tapi bukan haiqal..sapa lelaki tu?!sara ekori,mereka masuk sebuah restoran dan berbicarakan tentang haiqal…
Tahniah u.. misi balas dendam u dah Berjaya.sampai haiqal masuk hospital…nasib tak mati…lau x melepas I nak jadi isteri dia… Tapi tahniah untuk dear jugak sebab dapat miliki si haiqal… sian perempuan tu..sanggup u mengaku u isteri haiqal….hahaha…so funny…sara telah mendengar semuanya…dia rasa bersalah pada haiqal..pergi tanpa alasan..

Haiqal dah tiga bulan tidak ke office..kerja-kerjanya aiman yang tolong selesaikan…haiqal masih duduk di kerusi roda..kakinya tak berfungsi..dia pasrah dan sedih tak besemangat lagi untuk hidup…semuanya hancur selepas sara meninggalkan dirinya begitu saja…

Sara mendail number lalu menelefon aiman…tutttt…tutttt..tutt… hello assalamualaikum..nie sape??waalaikummussalam…aiman nie sara…oo sara…..hah sara???eh kau kat mana??kenapa kau hilang tanpa da berita apa2.??nanti lah aku ceritakan..haiqal sihat???hmm kita jumpa la…senang sikit nak bercerita…okey dekat mana… station one dekat dengan office haiqal..okey lunch nanti kita jumpa..okey bye

Waktu lunch aiman dan sara berjumpa..dan menceritakan semua…sara sempat rakam perbualan haris dan nisa…ohhh macam tu..tapi sian dekat haiqal..dia dah pasrah dengan hidup dia..dia lumpuh tapi masih ada peluang untuk pulih… semangatdia dah hilang puas aku pujuk…tapi macam tu jugak…ermm xpe la dia kat mana sekarang…dekat rumah..jom aku bawak kau jumpa dia…sara angguk saja..mereka berlalu pergi…

Jauh temenung??? Sara menutupi mata haiqal…

Eh sapa nie?!hai tak kan dah lupa saya…

Haiqal paling kebelakang.. sara!??????

Ye!!sara…

Hmm..sara buat apa kat sini??pergi lah balik..haiqal tak macam dulu lagi…haiqal dah cacat..dah tak boleh jalan..dah tak boleh bahagiakan sara…

Syhhhhh…jari sara menutup bibir haiqal…haiqal terkelu…sapa cakap awak tak boleh jalan?awak boleh jalan..awak perlukan sokongan…

Hmm.. sokongan saya dah hilang…sejak awak pergi…sekarang awak datang balik..

Saya datang balik untuk tunaikan janji-janji saya pada awak..menjadi pendamping awak..

Sara sanggup ke jaga saya dengan keadaan macam nie?
Sanggup jika haiqal berikan sara peluang untuk buktikan…

Hmmm..sudahlah sara..pergi lah balik..haiqal tak nak susahkan sara…

Panggggg…sebijik penampar hinggap dipipi haiqal…

Adoi!!!kenapa tampar saya!!

Sebab degil sangat…errr…sara tak nak dengar apa2 lagi.. sara akan jaga haiqal sampai nyawa sara tiada dalam jasad…faham???Allah ciptakan kita bukan untuk putus ase untuk teruskan hidup…Allah suruh kita bangkit dan teruskan kan perjuangan kita kejalannya…nie baru kena tinggal dah putus ase…sebab tu lah orang cakap…jangan cinta manusia melebihi cinta padaNYA..nie la akibatnya hidup tak ada arah tuju!!macam nie ke nak jadi pemimpin??ketua keluarga?? Encik haiqal hakimi bin Dato Kamal macam nie ke nak jadi imam sara nanti??sara taknak imam sara putus ase bila ada masalah…dengar tak???

Ha sekali sara mengeluarkan kata-kata terdiam terus haiqal..tu la main-main lagi…haiqal dari terdiam dengar kata sara,,,lalu bibirnya mula meminta maaf…

Sara terima kasih terima haiqal yang tak semperna nie….awak dalamdunia tiada yang sempurna… yang penting kita bersyukur ada apa dengan diri kita…awak kena ingat dimata Allah semuanya sama..tiada pilh kasih..faham…!!Ye..saya faham…

Haris dan nisa ditangkap polis selepas aiman menyerahkan video yang dirakam oleh sara kerana bersubahat kerana ingin mencederakan haiqal..akhirnya haiqal dan sara mencari kebahagian dalam keredhaan Illahi bersama..

Aku tak akan lepaskan kau haiqal!!!aku akan balas dendam lepas aku keluar…kau tunggu haiqal…haris ppendam perasaannya untuk balas dendam….aku akan balas dendampada kau …hahaha

Sara selalu disamping haiqal..dan haiqal kembali pulih seperti sedia kala…akhirnya mereka menjadi sepasang suami isteri yang sah…

Terima kasih sayang…terima seadanya abang,,,

Sama-sama abang…sayang harap kita kekal sampai akhir hayat… insyaAllah ..aaminnn…

p/s : maaf lah kalau tak menarik...hafiz buat xda perasaan nie...xtau best ke x...buat je.... selamat mbace...ape2 komen anda diterima..

No comments:

Post a Comment